Pages

Monday, December 20, 2010

Hari Ini dalam lipatan memori..

Aku tarik nafas dalam-dalam,melalui hari yang buat aku tak boleh duk diam..pagi tadi Tok Nick ajak pegi rumah die,makan-makan meraikan pengantin baru yakni abang aku.Makanan sedap weii rugi ahh tak pegi..

Sebelum pulang rumah si kecil bertanya pada ayah..

'Ayah,Tok Nick sape?'ujar si kecil ingin tahu.

'Tok Nick tuu adik beradik mak ayah,ayah saudara ayah dan tok sedara adik',ayah berkata satu persatu.

'Doh Tok Nik tua doh lah..',otak si kecil berfikir dan terus berfikir.

Ayah mengangguk mengiakan kata-katanya.

'Wakpe Tok Nik dok mati-mati pun,yea tua doh kan',si kecil menyambung kata-katanya yang tergantung tadi..membuatkan kami ketawa.

Kami pergi ke rumah adik kepada mak aku pulak.Bila sampai kat rumah die,ayat pertama aku boleh sebut adalah 'Kasihan'....

Ya,kasihan melihat seorang ibu kepada sembilan orang anak terlantar sakit di atas katil sedangkan anak-anak die tak layan pun kecuali seorang..lebih kurang macam tuu lah ayat yang boleh aku ungkapkan.Mana yang laen???Aku pun tak tahu...sibuk sangat ke menjalani kehidupan seharian sehingga tak dapat nak jaga ibu seorang.Benarlah kata-kata 'seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak tetapi seorang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu.
Dalam al-Quran ada menyebut bahawa kita tak boleh menderhaka pada orang tua walau mengeluh sekali pun..tapi budak sekarang mak suruh pegi tolong kejap pun susah,sibuk sangat layan facebook,chat ngan kawan je lebih.Hebat sangat ke kamu?Dengan mak bapak pun macam nie..Apa yang aku nak sampaikan kat sini,jagalah hubungan kita dengan Allah seterusnya jagalah hubungan kita dengan ibubapa.Hebat sangat ke kawan yang kanu layan tuu.Cuba mengendap sikit perangai diorang,boleh bawak korang masuk syurga ke,neraka ke,tergantung ke???

Tak lama lepas tu,kami balik rumah..

Petang..Aku ikut kakak aku pegi ambik barang die kat mana entah..Novel die tak abis baca lagi..esok balik NS membuatkan die jadi terkejar-kejar bawak kereta..masa nielah aku tengok seorang perempuan yang panik memandu kereta,apa tak nyea Novel punya pasal die langgar sekor kucing lalu menggelupur di tengah jalan..MAcam adegan orang langgar lari kereta terus meluncur diatas jalanraya.

Cuaca agak mendung sesekali membawa hujan renyai-renyai.Balik jea jalan-jalan,aku ambik video abang-abang aku main futsal dalam rumah..Mentang-mentanglah padang basah buat sukaneka dalam rumah pulak..nie mesti pengaruh Malaysia menang lawan Vietnam..
Malam membuka tirai..Ayah buat Usrah keluarga yang dah lama tak buat..yang kene 'attack'mesti abang aku yang sorang nie dan diikuti dengan aku..Apa pulak tetiba je pengantin baru sindir aku..'tu budak blurr buat muka blurr'..

Ayah cakap ikut syariat Islam,kita kena jaga diri kita  nie..muhasabah diri.Jadilah orang yang lembut hati..kadang-kala kita perlu menangis kerana takut akan azab Allah..Ingat dunia nie hanya tempat persinggahan sahaja,cari bekalan didunia ini dahulu kerana selepas ini kita akan berjalan lagi ke tempat laen..

Ok..disini dahulu coretan seorang musafir didunia ini..

3 comments:

sufi said...[Reply to comment]

weh...Rayyan Fantasi masih dalam ingatan. Akhirnya anak kucing jadi mangsa. Gluppp!

aku said...[Reply to comment]

Ini kau punya pasalla..sian ke kucing tuu,tapi ari tuu ada benda menarik aku tengok..biar aku tulis entry 'kepanikan seorang perempuan'..hahaha

sufi said...[Reply to comment]

'Kepanikan seorang bluurrr'..lagi best. Ajal kucing tu. Kalau aku tak 'sentuh' ada gak oramg lain 'sentuh'. Tulis la selagi kita bernyawa ^_^

Haii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...