Pages

Saturday, December 18, 2010

Cantiknya Alam Ini


Aku memandang ke langit melihat keindahan alam ciptaan tuhan.Alangkah indahnya hidup ini andai kata dunia ini dihiasi dengan roh Islam.Semakin hari aku semakin bimbang melihat gelagat teman-temanku,saudara-saudara Islamku dan bangsa aku sendiri,Bangsa Melayu.Di mana letaknya maruah mereka sebagai orang muslim.Agama mereka tinggalkan bahkan mahkota diri mereka gadaikan.Pelacur,gigolo,bohsia dan macam-macam lagi merata-rata,alangkah murahnya mereka.Tidakkah mereka takut akan ancaman Allah di hari akhirat kelak.Nauzubillah..

Allahuakbar!Cantiknya alam ini.Masyarakat hari ini,bila sahaja menyebut alam terus mereka ucap Alam Semulajadi.Kenapa lidah kita senang sahaja meluncurkan ayat-ayat seperti ini.Lupakah mereka alam ini tidak terjadi dengan sendirinya tetapi Allah yang menjadikannya,Allah Maha Kuasa tiada yang setanding-Nya.Biar aku tegaskan sekali lagi,bukan semula-jadi tetapi ciptaan Ilahi.

Tetiba datang sekumpulan burung terbang menghiasi langit ini.Aku teringat akan kisah pada zaman kelahiran Nabi terakhir diutuskan,kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun gajah.Peristiwa ini dirakamkan di dalam al-Quran pada surah al-Fil.Pasukan bergajah yang dipimpin oleh Abrahah,Gabenor Yaman yang hendak menghancurkan ka'bah.Sebelum masuk ke kota Mekah,pasukan tersebut diserang burung-burung yang melemparinya dengan batu-batu kecil dari tanah liat yang dibakar sehinggalah mereka musnah.Allah Maha Berkuasa melakukan tiap-tiap sesuatu.

Ingatkah lagi kalian pada agama.Agama Islam yang kita anuti.Aku berfikir sejenak,kenapa masyarakat kita terlalu menjunjung budaya Barat bukan budaya dari Timur Tengah?Ahh,barang kali kita sememangnya dididik sedemikian rupa.Satu lagi persoalan timbul dibenakku..'Adakah negara ini seperti yang diuar-uarkan merupakan  negara Islam atau negara yang didiami oleh orang Islam?'

Fikir-fikirkanlah...

0 comments:

Haii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...