Pages

Sunday, January 8, 2012

Sardin itik dan ayam

Sardin ke nie?..ikan sardin pe ke mendenye.Sejak bila aku pandai buat sardin..

Aku tak pandai masak,hancur ikan masak merah..tapi sedap per..lantaklah,kalau kau rasa lapar makan.Tak nak makan sudah..Aku pulak,tak kisah.Tuu 'Sardin Blurr Brand'

Aku terus makan kerana perut asyik merungut minta ditunaikan keperluannya.Tapi..

terasa diri ini zalim..Itik aku tak kasi makan hari nie..cuma dilepaskan dari kurungan..pandai-pandailah cari makan.Nak memasak ke,nak mengail cacing ke..ku harap korang semua kenyang

'itik uncle google'

Aku pernah dengar ustazah cakap kalau kita tak kasi makan binatang peliharaan dan menyebabkan kematian akan dimasukkan ke dalam neraka..betul ke ustazah??

Aku tak tahu kesahihannya kerana ilmu aku tak cukup-cukup..

Ahh,masa aku sekolah rendahh..ada beberapa orang cikgu praktikal yang diseludup masuk kat sekolah aku(cara halal).Tapi yang paling aku ingat dua orang je..satu budak-budak panggil dia itik dan satu lagi dipanggil ayam..Ayam dan itik ini selalu berjalan sama-sama,makan pun sama-sama..sehingga aku tertanya-tanya makanan itik dan ayam sama ke?

Dua orang cikgu tu just diam seribu bahasa..terkilan agaknya.Setiap kali mereka terserempak dengan budak-budak nakal tu..masa tu jugaklah panggilan ayam dan itik berkumandang.

Apa yang aku belajar daripada rentetan cerita itu..betapa tak bermoralnya akhlak mereka yang mengejek orang yang telah memberi mereka ilmu..mana keberkatannya ilmu mereka..dan kepada guru-guru semua ampunkanlah kesilapan kami.

1 comments:

sufi said...[Reply to comment]

Anda salah seorang yang memanggil cikgu itik dan ayam? hehehe...

Sian itik sekati tu. telur dia mu makan. makanan dia mu xbagi. itu la penangan orang tu yg baru g amik lesen...

Haii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...