Pages

Friday, October 19, 2012

Alasan

'Assalamualaikum,adik sihat?','message' berbentuk pertanyaan terpapar di skrin 'handphone'.Malam dahh larutt..cett..aku tipu jea.Baru pukul 9.30 malam tapi mata aku dah kuyu.'Massage' tu aku abaikan..lalu aku pun tidur.

Kadang-kadang aku jadi burung hantu..dua tiga pagi baru tidur,kadang-kadang jadi budak-budak..lepas isyak terus tidur.

Kalau fikir-fikir balik,teruk jugak aku nie.Orang tanya macam tuu bermakna dia ambil berat kat kita..tup tup kita abaikan..ciss tak menghargai langsung..cuba bayangkan suatu hari nanti tak ada dah orang nak ambil berat kat kita..kan bala tuu.

'Maaf xblas msg smlm..adik sihat.Smoga orang di sana sihat wal'afiat hendaknya'..ciss ayat aku macam karangan 'pmr' dulu.Dalam kepala aku,satu jea aku fikir..jangan bina alasan..

Yes..alasan..kalau kat sekolah dulu,kalau buat salah 'or' cikgu desak..'kenapa awak buat macam nie?'..aku hanya senyap..sepi..'no respond'.Muka blurr..'blank in page'..kenapa?..jangan bina alasan kalau memang benda tuu tak beralasan.Aku buat suka-suka..takkan aku nak cakap 'saya buat suka-suka cikgu'..agaknya kenyanglah aku..makan pelempang.

'haha..kan dahh kena lempang'

Satu lagi,biasanya kalau didesak macam tuu..'then' kita bagi alasan..haha..cikgu pun cakap,'ooo pandai buat alasan yea,siapa yang ajar nie'..padahal memang kat sekolah diajar 'membina alasan'..cuba baca soalan peperiksaan..ok aku ambil salah satu contoh yea..soalan peperiksaan nie..'ke manakah perginya garam-garam berlebihan yang terdapat dalam tubuh badan kita?berikan alasan anda..hehe

Pernah sorang budak nie kann..memang dia tak tahu dah nak bagi alasan apa.Dia tak pakai baju unit beruniform..pastu kena soal..macam biasa..'kenapa?'..dia pun cakap 'straight to da point',senang difahami..'saya malas cikgu'..'panggg'..kah kah kah..cikgu tuu bagi pelempang 'straight to da point'..laju doo..nasib baik budak tuu tak terperosok bawah kereta..hahaha.Dia bagi alasan..bukan tipu bahkan betul..tapi agak-agak ler..'kesan masa panjang'..haha,kan dahh kena lempang.

Jangan bina alasan kalau benda tuu memang tak ada alasan melainkan memang beralasan.Tegakkan benda tuu kalau kita betul sekalipun dikasi makan kaki diorang tapi ingat..'kesan masa panjang'.



0 comments:

Haii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...